28 lutego 2019 r. wszedł w życie nowy regulamin budżetu obywatelskiego w Toruniu. Nowe przepisy wprowadzają kilka zmian, z którymi warto się zapoznać. Jest to ważne szczególnie dla osób, które chcą w tym roku przygotować swoje wnioski, zbierać dla nich poparcie i głosować na najlepsze projekty, które będą realizowane w 2020 r.
Najważniejsze zmiany:
- Po pierwsze zmienia się nazwa: z budżetu partycypacyjnego na budżet obywatelski.
- Zmienia się terminarz działań - w tym roku wnioski nie będą zbierane w marcu. Nie ma już sztywnych dat rozpoczęcia procedury budżetu obywatelskiego. Nowy regulamin wyznacza natomiast minimalne okresy na wykonanie poszczególnych etapów:
- najpierw Prezydent ogłosi kwotę, jaką rozdzielimy w ramach budżetu obywatelskiego, z podziałem na pule osiedlowe i ogólnomiejską;
- w tym samym momencie poznamy terminy rozpoczęcia i zakończenia składania wniosków - okres ten będzie wynosił co najmniej 21 dni;
- później nastąpi sprawdzenie formalne, opiniowanie - także przez mieszkańców, i ocena merytoryczna wniosków - co potrwa 3 miesiące;
- następnie ogłoszone zostaną wstępne listy projektów do głosowania i siedmiodniowy czas na składanie odwołań dotyczących projektów nieumieszczonych na tych listach;
- po rozpatrzeniu odwołań ogłoszona zostanie ostateczna lista projektów do głosowania i po minimum siedmiu dniach rozpocznie się głosowanie.
Kiedy będziemy znać daty?
Planujemy, że wszystkie daty zostaną ustalone w marcu 2019 r. i jak najszybciej podane do wiadomości publicznej. Zależy nam na tym, żeby mieszkańcy znali terminarz jak najwcześniej. Ułożymy go w taki sposób, żeby był możliwie najwygodniejszy dla torunian. Razem z terminami podamy też informację o kwocie budżetu obywatelskiego na rok 2020 oraz pieniądzach przypadających dla poszczególnych osiedli. - Nie będzie już ograniczenia wiekowego dla osób składających wnioski i głosujących na projekty. Ale osoby niepełnoletnie będą musiały dostarczyć zgodę rodziców lub opiekunów prawnych na swój udział w budżecie obywatelskim.
- Ograniczona została wartość pojedynczego projektu zgłaszanego do puli lokalnej. Będzie to maksymalnie 50% kwoty dostępnej dla danej puli osiedlowej (lokalnej). Dzięki temu unikamy sytuacji, w której jeden projekt pochłania wszystkie dostępne pieniądze.
- Zmienia się liczba podpisów wymaganych na liście poparcia dla wniosku - teraz zależy ona od ilości mieszkańców danego osiedla i wynosi od 2 osób dla małych osiedli, takich jak Kaszczorek do 15 osób dla osiedli największych oraz dla puli ogólnomiejskiej. Informacja na ten temat znajduje się w regulaminie. Liczba ta będzie podana także m.in. na formularzach wniosków.
- Mieszkańcy, podobnie jak przed rokiem, będą mogli opiniować projekty na etapie weryfikacji. Dokumenty będą dostępne w Internecie w ciągu 14 dni od zakończenia naboru wniosków.
- Mieszkańcy będą mogli składać odwołania jeżeli ich projekty nie zostaną umieszczone na wstępnej liście do głosowania. Będą mieli na to 7 dni od ogłoszenia wstępnych list.
- Głosowanie na projekty musi być bezpośrednie. Oznacza to, że nie będzie można już zbierać papierowych kart do głosowania i wrzucać ich hurtem do urny. Każdy chętny torunianin będzie musiał zagłosować osobiście - przez Internet, pocztą tradycyjną lub wrzucając wypełnioną przez siebie kartę do urny.
- W czasie głosowania będzie można swobodnie wybrać listę lokalną - wg własnego interesu życiowego (wcześniej trzeba było kierować się miejscem zamieszkania). W dalszym ciągu będzie można jednak wybierać projekty tylko z jednej listy lokalnej i z listy ogólnomiejskiej.
- Niewykorzystane pieniądze z pul lokalnych będą tworzyć rezerwę na nieprzewidziane wydatki związane z realizacją wybranych projektów. Dopiero w drugiej kolejności będą one przekazywane do puli ogólnomiejskiej. Pozwoli to uniknąć niespodzianek wynikających ze wzrostu cen towarów i usług.
Chcesz wiedziec więcej?
Wkrótce w naszym serwisie opublikujemy szczegółową informację na temat harmonogramu Budżetu obywatelskiego w Toruniu na rok 2020.