Podsumowanie Toruńskiego Kongresu Dialogu

500 uczestników, blisko 700 pomysłów na temat funkcjonowania miasta – otrzymaliśmy raport podsumowujący Toruński Kongres Dialogu.

Przypomnijmy: Toruński Kongres Dialogu odbył się w dniach 10-11 września 2024 r. z inicjatywy prezydenta Pawła Gulewskiego. W wydarzeniu wzięło udział ponad 400 zarejestrowanych uczestników oraz osoby niezarejestrowane - łącznie ponad 500 osób. Uczestnicy dzielili się swoimi uwagami przy 10 stolikach tematycznych (m.in. transport publiczny, przedsiębiorczość, osiedla, ogólna strategia miasta) oraz w trakcie Urban Café oraz specjalnie dedykowanych spotkań. Wydarzenie było efektem współpracy urzędników miejskich z partnerami z środowiska akademickiego, organizacji pozarządowych i sektora prywatnego.

W trakcie 3 sesji stolików tematycznych, warsztatów i spotkań moderatorzy zebrali niemal 700 pomysłów. Zostały one opracowane i uporządkowane w formie raportu przez prof. Marię Lewicką z Instytutu Psychologii Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. W efekcie spisanych zostało 610 wniosków, które trafiły – zgodnie z zakresem merytorycznym - do 30 wydziałów i jednostek i spółek miejskich do zaopiniowania. Największa liczba wniosków – 138 trafiła do Biura Dialogu i Innowacji Miejskich oraz – kolejno – do Wydziału Gospodarki Komunalnej – 124 wnioski, Wydziału Środowiska i Ekologii – 87 wniosków, Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków – 82 wnioski, Wydziału Kultury – 52 wnioski itd. Po weryfikacji wniosków powstanie raport zwrotny dotyczący działań, jakie zostaną podjęte w celu realizacji zawartych w nich pomysłach.

Raport, który został opracowany przez prof. Marię Lewicką z Instytutu Psychologii UMK, mówi o różnych spojrzeniach i pomysłach na Toruń, które proponowali mieszkańcy i które będą osią dyskusji o mieście: na poziomie obywatelskim ze wszystkimi zainteresowanymi, jak i wykonawczym w ramach Urzędu Miasta Torunia. Raport do pobrania tutaj. 

Zachęcamy do zapoznania się z raportami z warsztatów stolikowych: