Budujemy bezpieczne rondo

Prezydent Torunia Michał Zaleski zaprasza mieszkańców do udziału w konsultacjach społecznych związanych z planami przebudowy układu drogowego na placu bp. Jana Chrapka.

Podstawowe informacje:
Plac bp. Jana Chrapka to skrzyżowanie trzech dróg krajowych: DK nr 15, DK nr 80 i DK nr 1. Jest to jedno z najważniejszych, ale i najbardziej niebezpiecznych skrzyżowań na mapie komunikacyjnej Torunia.

Zastosowane tu rozwiązania są słabo czytelne dla kierowców i sprawiają im wiele trudności. W ciągu roku dochodzi tu średnio do 42 kolizji i dwóch wypadków. Na niski poziom bezpieczeństwa ma wpływ także duża liczba przejść dla pieszych oraz duża prędkość, jaką kierowcy rozwijają w obrębie skrzyżowania.

Plac znalazł się na czwartej pozycji w rankingu Hestii 2009-2010 na najbardziej niebezpieczne miejsce w układzie komunikacyjnym Torunia.

Aby poprawić bezpieczeństwo drogowe w tej części miasta, samorząd planuje przebudowę placu bp. Chrapka.

Co możemy zrobić?

  • WARIANT I - skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną - korekta geometrii skrzyżowania z zastosowaniem trójfazowej sygnalizacji świetlnej. Minimalizacja prac związanych z przebudową linii tramwajowej. Wyeliminowanie koilizyjnego przejazdu tramwaj - samochód. Odsunięcie ruchu pieszych poza obszar skrzyżowania.

  • WARIANT II - rondo turbinowe - takiego ronda nie ma jeszcze w naszym mieście. Najczęściej stosowane rozwiązanie w krajach Europy Zachodniej, m.in. w Wielkiej Brytanii i Holandii. Pierwsze rondo turbinowe w Polsce pojawiło się w 2005 roku w Krakowie (rondo Kocmyrzowskie), gdzie po przebudowie spadła liczby kolizji o ok. 80%. Na takim rondzie kierowca już przed wjazdem na skrzyżowanie musi ustawić się na właściwym pasie, co zmniejsza ryzyko kolizji. Ustąpienie pierwszeństwa - tylko przy wjeździe na rondo. Tramwaj przecina tylko jeden pas ruchu, co podnosi poziom bezpieczeństwa. Przepustowość do 3,5 tys. pojazdów na godzinę.

  • WARIANT III - rondo dwupasowe - jest to rozwiązanie podobne do ronda na placu Pokoju Toruńskiego. Torowisko tramwajowe dwukrotnie przecina pas ruchu, możliwość zmiany pasa na rondzie, przepustowość do 3 tys. pojazdów na godzinę.

  • WARIANT IV - rondo turbinowe + wiadukt - układ zbyt rozbudowany w stosunku do potrzeb ruchowych. Zbyt bliska odległość jezdni od budynków - konieczne wyburzenia. Wiadukt naruszy strefę ochrony Stawu Kaszownik. Koszt przebudowy i budowy wiaduktu to 50, 1 mln zł, w tym koszt wyburzeń, przesiedleń i trudny do oszacowania koszt społeczny.

  • WARIANT V - skrzyżowanie z wyspą centralną (z zastosowaniem sygnalizacji świetlnej) - ujednolicenie typu skrzyżowania z nawiązaniem do Placu Niepodległości (wyspa centralna + sygnalizacja świetlna). Optymalne dostosowanie ilości pasów ruchu i segregacji kierunkowej do struktury ruchu na skrzyżowaniu. Konieczna przebudowa linii tramwajowej na długości ok. 310 metrów toru podwójnego z peronami. Koszt - ok. 5,9 mln zł.

Możesz współdecydować!
Zapraszamy do uczestnictwa w konsultacjach społecznych w sprawie wyboru koncepcji przebudowy skrzyżowania na placu bp. Chrapka. Wybierzmy najkorzystniejsze rozwiązanie układu komunikacyjnego, dzięki czemu zarówno piesi, jak i kierowcy będą mogli się czuć bezpiecznie.

BAner

Jak wziąć udział w konsultacjach?

  • wyślij swoją opinię E-MAILEM na adres: konsultacje@um.torun.pl

  • zagłosuj w SONDZIE INTERNETOWEJ (głosowanie zakończone)

  • przyjź na SPOTKANIE konsultacyjne:

    14 lipca 2011 roku, w Zespole Szkół nr 7 przy ul. Bażyńskich 30/36, o godz. 18.00 odbędzie się spotkanie dla wszystkich zainteresowanych przebudową placu.

    Podczas spotkania mieszkańcy będą mogli wypowiedzieć się w kwestii przebudowy skrzyżowania, wyrazić swoją opinię i zapytać o zdanie ekspertów.

  • dodatkowo 7 i 12 lipca 2011 roku, w godz. 16.00-18.00 odbędą się dyżury konsultacyjne, podczas których pracownicy Miejskiego Zarządu Dróg będą odpowiadać na pytania i wątpliwości mieszkańców. Dyżury odbędą się w Punkcie Informacyjnym Urzędu Miasta Torunia, przy ul. Wały gen. Sikorskiego 8.

Materiały do pobrania:

BAner